Stage en relaxen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renate Melaard - WaarBenJij.nu Stage en relaxen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renate Melaard - WaarBenJij.nu

Stage en relaxen

Door: Renate Melaard

Blijf op de hoogte en volg Renate

03 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Dinsdag (1 maart) kwam ik rond 07:50 het klaslokaal binnen. Er stond opeens iemand anders in de klas en ik vroeg me af wie het was. Ik stelde me voor en het bleek dat zij CPI student was, het CPI is hier in Suriname de Pabo. Ik vroeg haar welke dagen ze voor deze groep stond en het bleek dat ze hier op dinsdag en woensdag was. Hmmm vreemd dacht ik, want maandag, dinsdag en woensdag zijn ook mijn dagen. Het was weer goed geregeld zo te horen en volgens mij was zij ook niet echt blij dat ik in de klas was. Ze was nou niet bepaald vriendelijk, haha. Ik ben maar gewoon achterin de klas gaan zitten. Ik mocht de leesles wel geven, oké prima doen we dat even. De kinderen luisteren hier alleen super slecht en van meelezen hebben ze niet gehoord. Hier moet ik dus nog even iets op gaan verzinnen, want op deze manier heeft lezen helemaal geen zin. Na mijn leesles zou zij les gaan geven, want ze werd die dag beoordeeld. Ik moet toegeven dat het toch wel een beetje saai was en af en toe vielen mijn ogen dicht, haha. Na de schooldag ben ik naar mijn mentor gelopen om te vragen hoe het nou zit met die CPI student. Het blijkt dat ze morgen (2 maart) voor het laatst in deze klas is en dat ik dus vanaf volgende week gewoon op maandag, dinsdag en woensdag les kan geven. Ik heb nog even telefoonnummers uitgewisseld met mijn mentor. Als ze nu een keer niet komt vanwege ‘ziekte’ ofzo dan kan ze mij tenminste even een berichtje doen, wel zo prettig. Daarna ben ik snel naar huis gefietst, het was erg warm en ik had wel zin om te zwemmen. Na een tijdje kwamen Iris en Carlijn niet al te vrolijk thuis, zij waren gewoon maar voor een klas gezet en hadden geen idee wat ze moesten doen. Niet echt fijn als je voor de tweede keer op je stageschool komt, ook Dorien werd voor een andere groep gezet, maar zij vond het niet zo erg. De kids van Iris en Carlijn bleken terror kinderen, hahaha. We hebben dus maar even lekker gerelaxt in onze hangmatten en verder niet veel gedaan.

Woensdag (2 maart) ging ik weer naar stage, de CPI student was er weer en ook vandaag was ze niet echt aardig. Maar goed ik laat haar maar gewoon en ben weer achter in de klas gaan zitten, zodat zij gewoon haar lessen kon geven. Ze had alleen de verkeerde lessen voorbereid en daardoor moesten de kinderen gewoon een half uur wachten totdat zij weer iets had bedacht. Heel bijzonder.. Ik vind het niet gek dat de kinderen hier zo druk en onrustig zijn. Als je steeds zo lang moet wachten zou ik ook gaan kletsen ;) Later op de dag ben ik nog even met de kinderen mee geweest naar de bibliotheek, dit zag er voor Surinaamse begrippen echt leuk uit. De kinderen mogen een boek mee naar huis nemen en die moeten ze dan een week of twee weken later weer inleveren. Als je een boek hebt ingeleverd mag je weer een nieuwe uitzoeken. Om 13:00 ging de bel en ben ik ook snel weer naar huis gegaan. ’s Avonds heb ik samen met Dorien gekookt, de rijst is hier alleen echt zo pappig, heel vreemd.. Maar goed het was best te eten.  Na het eten ben ik lekker in mijn hangmat gaan liggen. Ik ben zo blij met mijn hangmat, het ligt echt heerlijk. (op dit moment lig ik deze blog ook te typen in mijn hangmat) Dorien ging niet al te laat naar bed, want die moet morgen gewoon naar stage aangezien de leerkracht van groep 4 ziek is. Iris, Carlijn en ik zijn vrij en gaan ons verdiepen in ons onderzoek en ik moet nog sollicitatiebrieven schrijven. We komen de dag dus wel weer door morgen.

Donderdag (3 maart), Iris wordt al vroeg gewekt door een kakkerlak die lekker over haar heen kroop, hahaha. Daarna kon ze niet meer slapen wat ik heel goed kan begrijpen, gatverdamme. Die kakkerlakken zijn echt super smerig en af en toe zien we er weer eentje. Maar die van haar liep gewoon over haar heen en zat in haar bed. Echt te smerig en we hebben na het ontbijt dan ook gelijk speciale spray gespoten, die als het goed is de kakkerlakken en andere beesten dood. Daarna zijn we lekker even gaan zwemmen, want je mag dan een kwartier het huis niet in vanwege die spray. We hebben wasjes gedraaid, want tja dat moet nu ook gebeuren en ik ben twee keer naar de Chinese supermarkt gelopen. De spray was namelijk al snel op en het hele huis was nog niet eens gedaan, Iris en ik zijn daarom maar snel naar de supermarkt gelopen. ’s Middags kwamen we erachter dat het brood op was dus hup daar gingen Carlijn en ik weer naar de supermarkt. Ze zullen wel denken die dames komen vaak langs ;) Dorien kwam vermoeid thuis, maar kon gelukkig zo aanschuiven. Nu lig ik dus lekker even in de hangmat. Ik heb al een sollicitatiebrief geschreven en vond het wel weer even tijd worden voor een blog. Vanavond gaan we lekker eten bij Zus en Zo, ik ben benieuwd of je er nog steeds zo lekker kunt eten!  We gaan vanavond maar niet naar Havana (de discotheek), want morgen moeten we al heel vroeg naar de vreemdelingenpolitie om een stempel te halen. Morgen overdag kunnen we een beetje relaxen en bezig gaan met schoolopdrachten + sollicitatiebrieven schrijven en ’s avonds hebben we een poolparty.

Ik hou jullie op de hoogte, tot snel!

Veel liefss

  • 03 Maart 2016 - 22:37

    Marije:

    Leuk om je verhalen te lezen zusje. Jij in bikini, wij in skikleding.

  • 04 Maart 2016 - 12:54

    Bert:

    Mooi om te zien dat je je al weer snel thuis voelt. Jullie komst levert tenminste weer wat onderhoud aan het huis op :-) Geniet van je stage!

  • 05 Maart 2016 - 08:49

    Omijet:

    Mooi dat we weer op de hoogte van je wel en wee zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renate

Vanaf 23 februari vertrek ik naar het mooi Suriname, daar zal ik voor drie maanden stage gaan lopen op een basisschool. Ik zal een dagboek bijhouden over alles wat ik meemaak in Suriname.

Actief sinds 04 Jan. 2016
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 5714

Voorgaande reizen:

23 Februari 2016 - 22 Mei 2016

Stage Suriname

Landen bezocht: