Bigi Pan en de ontmoeting met mijn ouders.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renate Melaard - WaarBenJij.nu Bigi Pan en de ontmoeting met mijn ouders.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renate Melaard - WaarBenJij.nu

Bigi Pan en de ontmoeting met mijn ouders..

Door: Renate Melaard

Blijf op de hoogte en volg Renate

26 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Vrijdag (18 maart) stonden we al vroeg op, want vandaag moesten we om 09:00 bij SuforYou zijn. We zouden met z’n vieren naar Bigi Pan gaan. Als brave Nederlanders kwamen wij natuurlijk precies om 09:00 aan, maar we zijn in Suriname en zij waren nog niet klaar. Het busje was nog niet terug en dus konden we nog niet vertrekken, een uur later dan gepland stapten we dan toch in het busje. De taxichauffeur (Fabian) moest nog even geld wisselen. Daar kwam hij erachter dat hij z’n eigen tas met spullen was vergeten, haha ja heel slim. Dus we moesten weer terug naar het kantoor van SuforYou, nadat Fabian zijn tas had konden we dan echt vertrekken. We reden de stad uit en kwamen al snel in een groene omgeving terecht, prachtig! Tijdens de rit stopten we nog bij een kraampje waar ze kokosnoten verkochten en we mochten eerst even proeven, het was nog best lekker ook al hou ik niet van kokos.. De rit duurde ongeveer drie uur, toen kwamen we aan bij de opstapplaats voor de boot. Daar stonden heel wat andere toeristen en we moesten ons verdelen over de bootjes. Helaas kwamen er bij ons twee oude vrouwen in de boot en die konden alleen maar zeuren of commentaar geven, vreselijk. Maar goed we hebben onze mooie boottocht er maar niet door laten verpesten. Na ongeveer een uur varen kwamen we aan bij het huis, dit huis staat midden op het meer. Echt een prachtig plaatje en wat een rust daar. De kamers werden verdeeld, Carlijn, Iris en Dorien kregen de VIP room, want ik wilde graag buiten in mijn hangmat slapen. Als je er dan toch bent dan wil ik ook echt primitief en lekker in mijn hangmat liggen in de buitenlucht. Toen de kamers waren verdeeld konden we aanschuiven voor de lunch (het was al tegen 17:00), na de heerlijke maaltijd, kip met rijst en kauseband stapten we in de boot om naar de flamingo’s te gaan. Wat zijn dat prachtige vogels, echt geweldig! Ook de Rode Ibus leeft nog in dit gebied, we hebben echt heel veel verschillende soorten vogels gezien. Na deze boottocht kregen we het avondeten, dit was saoto soep. Daarna gingen we nog op kaaimannentour, helaas hebben we geen kaaimannen gezien. Toen we terug kwamen hebben wij met Fabian en Daniël (andere ‘’gids’’) spelletjes gespeeld, we hadden onderweg een kaartspel gekocht. We gingen eerst ezelen, dit was echt hilarisch, want Fabian was steeds de ezel, hahaha. Daarna bedacht Daniël een ander spel, zevenen noemen ze het hier. Hij maakte een cocktail zonder alcohol, want dat was er niet. Hij deed er fernandes in, cola, fanta en oploskoffie. Het rook echt naar kots, vreselijk! Bij dit spel mag je geen getallen noemen waar een 7 in voor komt, of uit de tafel van 7. Iris en Fabian waren het meest de klos en ik had geluk, ik hoefde niet van dat smerige spul te drinken, thank god! Het was ontzettend grappig en we hebben veel gelachen, helaas vonden die oude vrouwtjes dat niet zo leuk en ze kwamen om 22:45 al zeuren of het niet tijd was om te stoppen, uhmm nou nee! Ze kreeg van de kok een setje oordopjes, hahaha. Na het spel zijn de andere meiden naar hun kamer gegaan en ben ik in mijn hangmat gaan liggen. ’s Nachts was het toch wel erg koud, de volgende keer dus maar een deken meenemen. ’s Ochtends was het prachtig met de zonsopgang. Het ontbijt stond al vroeg klaar, want na het ontbijt zouden we naar het modderbad gaan. Door de wond op mijn voet mag ik alleen niet in het modderbad, maar de andere meiden zouden wat modder voor me meenemen, zodat ik me toch een beetje kon insmeren. Het modderbad was echt heel leuk en we hebben veel gelachen. Daarna zijn we terug gevaren en hebben we nog even gekajakt, dit was ook erg leuk, wel zwaar want er stond veel stroming. Daarna sprongen we snel onder de douche en toen we klaar waren stond de lunch alweer klaar. Na de lunch ben ik nog even in mijn hangmat gaan liggen, want door de antibiotica voel ik me al een paar dagen beroerd. Ik eet weinig, omdat ik constant misselijk ben. Dinsdag is de kuur gelukkig klaar en ik hoop dat ik snel weer mag zwemmen, want dat is toch wel prettig met dit warme weer. We moesten helaas rond 13:00 weer terug met de boot, want het is toch nog wel een stukje van Bigi Pan naar de stad. Je bent 4 a 5 uur onderweg. We hebben echt genoten van deze trip, de omgeving en de natuur daar is echt prachtig! Deze trip kan ik iedereen aanraden die nog naar Suriname gaat. ’s Avonds hebben we nog even wat gedronken bij Spiner, hier werkt Sabrina, een goede vriendin van mij. Daarna zijn we nog naar Tequila geweest, maar dit viel toch tegen.

Zondag (20 maart) ging ik met Dorien mee naar de kerk. De kinderen uit haar klas moesten in het koor zingen en hier wilde Dorien graag heen. Het leek mij ook wel leuk en dus gingen we er samen heen. De Kathedrale kerk is echt helemaal van hout, echt prachtig. Het was weer een hele andere kerk dan waar we laatst waren geweest, maar het was leuk om dit ook meegemaakt te hebben. Het was palmzondag en we gingen met de hele kerk een rondje lopen, van een vrouw kregen we palmbladeren, echt heel lief. De mensen zijn hier zo gastvrij, kunnen wij Nederlanders nog veel van leren. Na de kerkdienst, die 2,5 uur duurde zijn Dorien en ik gelijk naar de andere meiden van de Katholieke Pabo gefietst. Lynn was vandaag jarig en we waren uitgenodigd om een taartje te komen eten. Het was erg gezellig en niet al te laat fietsten we weer terug naar huis. Dorien en ik zijn allebei gaan slapen, want we waren helemaal niet lekker. Verder hebben we ’s avonds niet zo veel gedaan.

Maandag (21 maart) was het weer tijd om naar stage te gaan. Vandaag hadden we ‘’paasviering’’ op school en de kinderen mochten allemaal in hun eigen, mooie kleren naar school toe komen. Ik had kleurplaten meegenomen voor de kinderen en het spelletje boter, kaas en eieren. Na het spelen was het tijd om te gaan eten. Ze hadden patat met visburger besteld, heel bijzonder om dat te eten met een paasviering en het was pas half 11. Na een paar happen zat ik al vol en een leerling wilde het wel graag meenemen naar huis, dat vond ik natuurlijk prima en zij was helemaal blij. Om 12 uur was ik al vrij en ik ging nog snel even naar de stad om een digicel kaartje te kopen voor mijn ouders, want die zouden die middag om 16:45 landden op Zanderij. Ik zou daar als verrassing heen gaan, ik had Raoul onze klusjesman gevraagd of hij me wilde brengen en dat wilde hij wel, want hij moest toch toevallig een nieuwe student ophalen. Om 14:00 haalde Raoul mij op en zijn we naar Zanderij gereden, hij moest ook een gezin wegbrengen en we hebben in de auto veel gekletst. Op Zanderij moesten we nog een tijd wachten, gelukkig staan er spelautomaten. We zijn gaan tafelvoetballen, het was hilarisch. Na een lange tijd wachten kwamen mijn ouders eindelijk de aankomsthal binnenlopen, het was super leuk om elkaar na een maand weer te zien. We zijn met de taxi terug gegaan en hebben lekker gekletst. We werden afgezet bij het appartement van mijn ouders (Downtown Oasis) en hebben toen al snel een taxi gebeld, want we moesten nog een hapje eten. We besloten om naar ’t Vat te gaan. Na het eten zijn we snel naar huis gegaan, want papa en mama waren toch behoorlijk moe van de reis.

Dinsdag (22 maart) ging ik al vroeg op de fiets naar mijn ouders toe, ik zou daar samen met hen ontbijten. Na het ontbijt hadden zij een stadstour en kon ik weer naar huis. ’s Middags hebben we in de stad samen heerlijk geluncht aan de waterkant. Daarna zijn we gaan zwemmen bij het appartement en hebben we lekker gerelaxt. ’s Avonds zijn mijn ouders, Dorien en ik gaan eten bij Zus en Zo. Hier konden we lekker zitten en ik at natuurlijk weer mijn favoriet, namelijk de kip saté. ’s Avonds ging ik nog naar Tequila samen met Iris en Carlijn, Dorien besloot thuis te blijven aangezien ze behoorlijk moe was. Het was een speciale avond aangezien het 23 maart Holi Phagwa is, een Hindoestaans feest. Deze avond was het gelukkig erg leuk bij Tequila, zaterdag viel het nogal tegen. We waren laat weer thuis en gingen snel naar bed, want de volgende dag moest er gewoon weer gefeest worden.

  • 27 Maart 2016 - 20:37

    Annemieke:

    Ha Renate,

    Wat leuk om je verhalen te volgen. Geniet met volle teugen nu samen ook nog eens met je ouders. Mooie tijd

    Liefs, Annemieke

  • 27 Maart 2016 - 21:22

    Lies Melaard:

    Prachtig om de blogs te lezen ik geniet er van .
    En wat maak jij veel mee geweldig .
    Mooie foto's Renate .
    Nog veel plezier en ik zeg genieten hoor .

    Lieve groet Lies .

  • 27 Maart 2016 - 21:58

    Omijet:

    Fijn te lezen dat jullie zo genieten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renate

Vanaf 23 februari vertrek ik naar het mooi Suriname, daar zal ik voor drie maanden stage gaan lopen op een basisschool. Ik zal een dagboek bijhouden over alles wat ik meemaak in Suriname.

Actief sinds 04 Jan. 2016
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 5691

Voorgaande reizen:

23 Februari 2016 - 22 Mei 2016

Stage Suriname

Landen bezocht: