Holi Phagwa, Galibi, Jodensavanne.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renate Melaard - WaarBenJij.nu Holi Phagwa, Galibi, Jodensavanne.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renate Melaard - WaarBenJij.nu

Holi Phagwa, Galibi, Jodensavanne..

Door: Renate Melaard

Blijf op de hoogte en volg Renate

28 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Woensdag (23 maart) kwamen mijn ouders om 10 uur langs om ons huisje te bewonderen. Daarna ben ik met ze meegegaan naar hun appartement om daar nog even te relaxen. ’s Middags was het tijd om Holi Phagwa te vieren in de Palmentuin. Het was echt super leuk en we zaten helemaal onder de gekleurde poeder, haha. Rond 18:00 zijn we naar de waterkant gelopen en hebben daar heerlijke bami gegeten. Na het eten was het tijd om naar het onafhankelijkheidsplein te gaan, want daar was het feest. Er waren verschillende dj’s, ik vond ze niet geweldig. Het was muziek die je in Nederland altijd hoort en ik hou juist van de Surinaamse muziek waar je lekker op kunt dansen. We zijn dan ook al om 22:30 naar huis gegaan, we waren kapot en verlangden naar ons bed. De volgende dag zou ik met mijn ouders vertrekken naar Galibi.

Donderdag (24 maart) moest ik met de taxi naar het Krasnapolsky hotel, want vandaag gingen we naar Galibi. Om 09:00 moesten we daar verzamelen, mijn ouders kwamen even later aan. Er waren ook nog drie andere meiden van mijn leeftijd die ook zaten te wachten. Twee Belgen en nog één Nederlander. Al snel kwam ons busje eraan, hier zaten ook al andere mensen in. We reden naar Albina en vanaf hier stapten we op de boot. Poncho’s aan, want dat was wel nodig zei de gids. Nou inderdaad, mama en ik zaten voorin de boot en wij kregen steeds de volle laag over ons heen. In het begin was het nog grappig, maar na een tijd kreeg ik het ijskoud en was de lol er wel van af. Wat was ik blij dat we aankwamen op Galibi. Daar kregen we de lunch (tegen 17:00) en daarna hebben we een dorpswandeling gemaakt. Je kunt niet begrijpen dat hier echt mensen leven, ik moet er niet aan denken. Na de dorpswandeling kregen we al avondeten en rond 20:30 vertrokken we naar een soort eilandje waar de schildpadden hun eieren leggen. We hebben rond de 8 a 10 schildpadden gezien, echt super veel. Hele bijzondere beesten en ze zijn zo groot, we hebben alle fasen gezien (7 fasen). Rond 00:00 waren we terug op Galibi en ik was zo moe van de afgelopen dagen dat ik gelijk naar bed ben gegaan.

Vrijdag (25 maart) werd ik om 06:30 al wakker, het begon al aardig warm te worden in de kamer. Ik had gelukkig aan één stuk door kunnen slapen en voelde me redelijk fit. Rond 08:00 konden we ontbijten, het ontbijt was echt geweldig! Lekkere broodjes, roerei, kaas, worstjes, fruit en nog veel meer. Na het ontbijt konden we nog dingen kopen in het plaatselijke winkeltje en daarna was het tijd om met de boot te vertrekken naar Frans Guana. Daar zouden we de gevangenis bezoeken, dit was heel indrukwekkend. Je kunt je niet voorstellen wat die mannen daar hebben moeten meemaken, echt vreselijk! Na de rondleiding gingen we weer naar de boot terug naar Albina, daar kregen we bij tante Agnes nog rijst met vis. Daarna gingen we in één streep door naar Paramaribo en werden we afgezet bij het appartement van mijn ouders. We zijn gaan eten bij Souposo, ik nam een heerlijke fruitshake en als hoofdgerecht varkenshaas met kokosroom. Heel lekker, maar natuurlijk weer veel te veel. Na het eten ben ik met de taxi naar ’t Vat gegaan, hier heb ik samen met m’n huisgenootjes een heerlijke cocktail gedronken. Ik mocht eindelijk na een week antibiotica kuur weer een lekkere cocktail drinken, dat is natuurlijk nooit verkeerd. Ik was daarna zo moe dat ik snel naar huis wilde, want morgen ga ik weer een dagtrip doen, namelijk naar de Jodensavanne. Tas ingepakt, klaar gemaakt, nog heel lang met Iris gekletst en toen ging ik eindelijk slapen..

Zaterdag (26 maart) stapte ik om 08:00 weer op de fiets richting mijn ouders. Helaas belande ik natuurlijk weer net in een tropische regenbui en was ik echt zeiknat. Ik moest nog even naar de apotheek en nog even geld pinnen bij de Cambio. Bij de derde Cambio kon ik eindelijk pinnen, ruim op tijd kwam ik bij mijn ouders aan. Het busje was er al om 08:45, er werden nog twee andere mensen opgehaald en toen konden we vertrekken. Ik vond zelf de trip een beetje tegenvallen, ik had er toch meer van verwacht. Na de Jodensavanne zijn we naar Over Bridge gegaan, hier hebben we geluncht en konden we nog even een half uurtje relaxen. Daarna weer richting Paramaribo, we waren rond 15:30 alweer bij het appartement. Tijd genoeg om nog even te relaxen, het was alleen geen zonnig weer dus zwemmen ging niet door. Ik had het zo koud dat ik naar huis ben gegaan en al mijn blogs maar even type. Ik heb het de laatste dagen zo vreselijk druk gehad dat het er maar niet van komt. Morgen hebben we een rustdag hier in Paramaribo en maandag vertrekken we naar Anoula tot woensdag en dan gaan we donderdagochtend heel vroeg naar het vliegveld en vertrekken we naar Curaçao. Ik ga me nu snel klaarmaken, want ik ga met mijn ouders uiteten.

Lobii!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renate

Vanaf 23 februari vertrek ik naar het mooi Suriname, daar zal ik voor drie maanden stage gaan lopen op een basisschool. Ik zal een dagboek bijhouden over alles wat ik meemaak in Suriname.

Actief sinds 04 Jan. 2016
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 5705

Voorgaande reizen:

23 Februari 2016 - 22 Mei 2016

Stage Suriname

Landen bezocht: